Mijn R4 en ik deel 5

Dinsdag 08 december 2015

Mijn eerste R4 en ik,

 

Ik zal ook maar een verhaaltje schrijven over mijn (eerste) 4tje..

Eind 1996 heb ik een R4F6 in België gekocht, eigenlijk om te ruilen met een Besteleend die een vriendin had die naar België ging emigreren. Ze wilde de Besteleend niet meenemen maar iets in België zoeken. Ik vond die R4F6 en in de eerste instantie wilde ze dat ruilen maar ze bedacht zich en wilde de Eend toch meenemen en er een Belgische auto van laten maken. Dus ik had een Renaultje in plaats van de Eend. Nou vond ik dat niet zo erg want het reed toch wel lekker, vergeleken met een Eend is dat toch meer auto. Ik heb toen de R4 naar Nederland geïmporteerd, LPG erin gebouwd en lekker goedkoop door Nederland gecrost. De teller stond op 198000 dus bijna 2 ton. Toen ik de teller op 199999 had staan draaide ie door naar de 100000. (geen schrijffoutje). De 1 draaide dus niet mee en gezien de algehele staat van de auto was dat al eerder gebeurd, dus de wagen had aanmerkelijk meer gelopen. De versnellingsbak kraakte in de versnellingen, deed ie al toen ik 'm kocht, dus ik zocht wat anders. Ik kocht toen een R5 automaat van 1982 op een sloop, met nog geen 50.000 km op de teller. Ik heb toen de motor (1400) mét de automaat in mijn F6 gebouwd, vandaar mijn forumnaam: R4F6GTX Automaat. Ik had dus een echte R4 automaat, en dat reed heeeerlijk! Ik wou het officieel doen dus heb ik een afspraak bij de RDW gemaakt om het te laten keuren. Toen werd een keurmeester een beetje boos; waar ik mee bezig was; hij was een Renault monteur (...) en wist mij te vertellen dat deze combinatie origineel was en dat ik dus zijn tijd niet moest komen verpesten en dat ik op moest hoepelen... okee dan, dus ik ben maar weer naar huis gegaan. Ik heb meerdere jaren lekker rondgereden met dat wagentje, heb 'm nog een tijdje uitgeleend en ik heb 'm meerdere kleuren gehad. Hij was eerst geel, toen heb ik er rode vlammen opgespoten, daarna heb ik 'm in de "Calberson" kleuren gespoten, boven tot de middenband zwart, de middenband rood en de onderkant geel, met dezelfde biesjes ertussen maar dan omgekeerd. Op de zwarte zijkanten had ik met mooie letters "Renault 4 service" erop gespoten (airbrush). Dit mocht echter niet van de gemeente, ik zou geen bedrijf hebben dus ik mocht ook niet zoiets op de auto schilderen.
Toen heb ik de hele auto met de airbrush opgeschilderd en daarmee kreeg hij de bijnaam "Battleship Renaultica".  Het was een leuke verschijning en leuk om te doen.

Meer foto's van deze F6 op het forum (zie link hieronder).

Paul